تاریخ انتشار: چهارشنبه 1400/11/27 - 12:52
کد خبر: 424451

گزارشی تکبیر جهانی؛

فریاد الله اکبر دختر مسلمان هندی ترند شبکه‌های اجتماعی/جای خالی تشکل‌های دانشجویی

فریاد الله اکبر دختر مسلمان هندی ترند شبکه‌های اجتماعی/جای خالی تشکل‌های دانشجویی

بی بی موسکان خان در رابطه با مبارزه زنان مسلمان این ایالت برای داشتن حق پوشش گفت؛هنگامی که مورد حمله و تمسخر قرار گرفتم به یاد خدا افتادم و این مرا شجاع تر و قوی تر کرد. من هم فریاد الله اکبر سر دادم.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در روزهای اخیر که در کشور هند زنان مسلمان مورد تمسخر و مورد حمله اسلام هراسان قرار گرفتند که دختری از مسلمانان هندی در بین کسانی که تمسخرش می کنند مشت های گره کرده اش را بالا میبرد و بلند فریاد میزند؛ الله اکب. از این رو هشتگ انگلیسی الله اکبر این روزها در ادامه حمایت از دختر مسلمان هندی و مقابله با اسلام هراسی ترند شبکه های اجتماعی شده است. مسلمانان دیگر کشورها و خبرگزاری هایشان با این دختر جوان مصاحبه کرده اند و مشغول ضریب دادن به بازتاب های رسانه ای این اتفاقند، اما سهم فعالیت ما و رسانه هایمان در این جریانات در جهان اسلام تقریبا "هیچ" است.

یاد خدا من را قوی تر کرد

بی بی موسکان خان، دانشجوی مححجبه هندی که مورد حملات اسلام هراسان قرار گرفته بود و به سمبل مبارزه زنان ایالت کارناتاکا در مبارزه برای حق پوشش تبدیل شده است درباره حملات کلامی اسلام هراسانه گفت؛ من نمیترسم.

بی بی موسکان خان در گفتگو با خبرگزاری آناتولی در رابطه با مبارزه زنان مسلمان این ایالت برای داشتن حق پوشش گفت؛هنگامی که مورد حمله و تمسخر قرار گرفتم به یاد خدا افتادم و این مرا شجاع تر و قوی تر کرد. من هم فریاد الله اکبر سر دادم.

وی با اشاره به اینکه تنها برای حقوق خود مبارزه می کند و منتظر رای داگاه عالی هند درباره آزادی پوشش و حجاب است گفت؛ قانون اساسی هند مخالف هیچ دین و مذهبی نیست. اما در ایالت کارناتاکای هند از ابتدای ژانویه سال جاری ورود زنان محجبه به مراکز دانشگاهی و آموزشی ممنوع شده است.

بی بی موسکان خان حالا تبدیل به نمادی اعتراضی در این ایالت شده. جایی که تنش ها بر سر حق پوشش در مدارس و دانشگاه ها افزایش یافته و زنان مسلمان در صدد هستند تا با مقاومت و پافشاری بر روی حق بدیهی شان از آزادی پوشش برخوردار باشند.بی بی موسکان خان توسط مردانی که روسری های زعفرانی رنگ بر سر داشتند که نماد حزب حاکم بهاراتیا جاناتا در هندوستان است احاطه شد و مورد حملات کلامی اسلام ستیزانه قرار گرفت. زنان در این ایالت از زمانی که با قانون مموعیت پوشش در مدارس و دانشگاه ها روبرو شده اند دست به تظاهرات زده اند و از دادگاه عالی هند درخواست کرده اند تا طبق قانون اساسی این ممنوعیت را لغو کند.

فعالان ایران؛غایب کنشگری های مجازی

موج به راه افتاده با هشتگ الله اکبر از سوی مسلمانان سراسر جهان در حمایت از اقدام این دختر شجاع هندی توییتر و فیسبوک را در برگرفته و هر کدام با یک المان مشترک که همان الله اکبر است حمایت های خود را از حق پوشش زنان هندی ابراز می کنند و میخواهند به این وسیله فضای اسلام هراسانه را بشکنند.

رسانه های جمهوری اسلامی و فعالین دانشجویی ایران در این موج بزرگ رسانه ای سهمی ندارند.واحد های بین الملل بسیج دانشجویی،دفتر تحکیم وحدت و انجمن اسلامی مستقل و دیگر تشکل های دانشجویی در دانشگاه ها هیچ کجای تحولات جهان اسلام نیستند.چرا که اصلا نخ ارتباطی با فعالین جهان اسلام وجود ندارد و از طرف ما هم اراده ای برای ارتباط گیری و هم پوشانی فعالیت ها وجود نداشته است.

انقلاب اسلامی با در نظر قرار دادن مفهوم "امت اسلامی" و پرداختن به مساائل مسلمانان سراسر جهان، امروزه و پس از چهار دهه هنوز نتوانسته برای تحولات جهان اسلام در میان رسانه های خود جا باز کند. جدی نگرفتن واحد های بین الملل در اتحادیه ها توسط دانشجویان و عدم ارتباط موثر دانشجویان ایرانی با دانشجویان خارجی باعث شده است تا ما به مفهوم امت اسلامی نگاهی تزئینی داشته باشیم.نگاهی که چندسالی یکبار در قالب سازمان کنفرانس اسلامی خلاصه میشود و جای خالی فعالان مدنی و دانشجویی را بیش از پیش نشان میدهد.

عبا یا چادر؛مسئله این است!

کنشگری های فعالین حوزه زنان و مسئله حجاب در ایران کاملا محصور شده در چارچوب حدود و ثغور مرزی کشور خودمان هستند.وقتی در اینستاگرام دوگانه عبا چادر مطرح میشود و عده ای بدون اطلاع و توجه به تنوع پوشش در دنیای اسلام و دیگر دختران محجبه در سایر کشورها ، عبا را به منزله گامی در جهت برداشتن پوشش و بی حیایی تلقی می کنند و درگیر دوگانه های کاذب و بی محتوای داخلی هستند نمیشود انتظار داشت که از مسائل و دغدغه های "زنان امت اسلامی" مطلع شوند.چرا که در پارادایم فکری آنها حتی همان دختر هندی هم چون چادر بر سر ندارد حجابش کامل به حساب نمی آید!

جای خالی تشکل‌های دانشجویی

دانشگاه های بزرگ ما پذیرای دانشجویان بین المللی هستند که عمدتا از کشورهای اسلامی منطقه و محور مقاومت برای تحصیل راهی دانشگاه های ایران می شوند و ما نسبت خوبی از تعداد دانشجویان بین الملل را در دانشگاه ها و مراکز علمی ایران شاهد هستیم.اما ارتباط دانشجویان فعال و تشکیلاتی در حوزه بین الملل با این دانشجوها تقریبا صفر است و این ارتباط محدود به ارتباطات شخصی و دوستانه با این دانشجوها شده و در واقع از این حد فراتر نمیرود.عدم ارتباط موثر و هدفمند با دانشجویان بین الملل باعث شده است تا حتی کارویژه هایی که در تشکل ها در جهت فعالیت های بین الملل تعریف شده اند هم درک درستی از فضای خارج از مرزها نداشته باشند.

ارتباطات دانشجویان ایرانی و اتحادیه ها با دانشجویان بین الملل ظرفیت بسیار خوبی در جهت پیشبرد فضای همکاری های منطقه ای ایران است که متاسفانه به آن توجه نمیشود.

گزارش از ریحانه پناهی

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
ریحانه سلیمی زاده
1401/05/03 - 20:42

سلام ببینید من کاری ندارم که شما منظورتون همس یا برخی افراد چادر از نظر اسلام حجاب برتره نه حجاب کامل اگه پوششت درست باشه می شه کامل این دختر هم نمی دونم چرا ولی در هر حال کار خوبیه که لباسش سیاهه جلب توجه نمی کنه این خودش امتیازه البته کاری به کراهتش ندارم چون اون برا لباساییه که با بدن تماس داره و ...
ریحانه سلیمی زاده
1401/05/03 - 20:46

بعدش متنتون فقط ناامیدی از عملکرد ایران و ما می داد هرجا که سیاهی گفته شه حتیاگه خود مخاطب نقطه سفیدی رو بدونه بازم باس یاداوری کرد اینطوری که کارمون می شه شبیه بی بی سی
تورهای مسافرتی آفری
کدام سرورهای HPE برای سازمان شما مناسب هستند؟
صعود تاریخی افغانستان به جام جهانی فوتسال
کلاس‌های دانشگاه‌ها امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
اولین تصاویر از لحظه شلیک جدیدترین پهپاد انتحاری سپاه +فیلم
زمان ثبت‌نام کلاس اولی‌ها اعلام شد
جزئیاتی از برگزاری انتخابات ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
بازداشت قطاری دانشجویان معترض آمریکایی +فیلم
بازارگردانی در اختیار بورس و فرابورس قرار گرفت
لحظه حمله پلیس به تحصن‌کنندگان در دانشگاه واشنگتن +فیلم
دانشجویان یونانی هم به‌ پا خاستند +فیلم
تجمع دانشگاهیان سراسر کشور در حمایت از خیزش دانشجویان در آمریکا
بشاگرد چگونه بشاگرد شد؟ +فیلم
هشدار هواشناسی درباره سامانه بارشی جدید
کلاس‌های پیام نور امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
رقابت ۱۲ هزار داوطلب در پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
شروط معافیت از مالیات بر عایدی سرمایه در انتقال املاک تعیین شد
امکان تحصیل دختران متأهل در مدارس روزانه
ورود یک واکسن خوراکی به برنامه واکسیناسیون کودکان
روایت جالب وزیر راه پاکستان از استقبال مردم از رئیسی
بارش‌ ها ادامه دارد/ کاهش نسبی دما در روزهای پایانی هفته
آرامش بازار نفت و افول قیمت طلا تا چه زمانی ادامه دارد؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top